LOOD.

TÄNANE ELUSTIIL PAREMA HOMSE NIMEL.

LOOD.

TÄNANE ELUSTIIL PAREMA HOMSE NIMEL.

LOOD.TÄNANE ELUSTIIL PAREMA HOMSE NIMEL.

Tänapäeval kujutab elustiil endast enamat kui mood ja aksessuaarid. See kujutab endas tulevikuideid. Seda enam, et lihtsalt paberile kogumise asemel neid ideid ka realiseeritakse. Meie lugudes on sul nüüd võimalus kohtuda mõne inimesega, kes just seda teevad. Avasta koos meiega üllatavaid küsimusi ja neile samaväärseid vastuseid. Sest tänapäeva definitsioon zeitgeist’ist tähendab ka spirituaalselt ajast ees olemist.

Loe lisaks

VANA ARENDAMINE UUEKS: PARIMAD VÄÄRINDAMISE IDEED.

Pildil on Rasa Weber ja Essi Glomb, kaks disainerit Berliinist, eksperimenteerimas mikrovetikatega uute värviainete otsinguil.

 

 

Säästlikud tooted on keskkonnale head. Kuid kas nad jätavad ka kustumatu mulje? Need disainerite poolt BMW i kollektsiooni jaoks Berliinis valmistatud tarvikud annavad vastuse. Võtame siis linnas ette täiesti elektrilise ringsõidu ja teeme mõned uued avastused – nagu õunanahk.

Väärindatud esemetele mõeldes peame pigem silmas karedat paberit või suuri plasttoole kui kvaliteetseid tarvikuid. Toote valmistamiseks ette nähtud jäätmete väärindamisel võib siiski kasutada ka selles sisalduvat toorainet. Võtmesõnaks on siin „väärindamine”.

Loe lisaks
Vasakpoolsel lehel oleval pildil on kujutatud taaskasutuse sümbol ja selle kõrval väärindamise sümbol.

 

 

Berliini päritolu disainerid Rasa Weber ja Essi Glomb on säästlikele toodetele keskendunud juba aastaid. Oma disainistuudios Blond & Bieber on neil näiteks välja töötatud ökosõbralikud tekstiilivärvid, mis on ekstraheeritud mikrovetikatest.

Loe lisaks
Pildil on kaks disainerit Rasa Weber ja Essi Glomb, vasakul nende stuudios ja paremal sõitmas BMW i3-ga.

 

 

Tulevikku vaadates: disainerid Rasa Weber (vasakul) ja Essi Glomb, sõitmas läbi Berliini BMW i3-s ja avastades intrigeerivaid väärindamise ideid.

Loe lisaks

Väärindamine pinalis.

Rasa Weberi ja Essi Glombi esimene vahesadam on kohvik Spree jõe kaldal. Seal kohtuvad nad Christine Arlti ja Ulrich Riedeliga Manaomeast, mis on Olchingis Müncheni lähedal baseeruv firma. Äriomanikel on väärindamisele unikaalne lähenemine: nad toodavad pliiatseid tekstiilist ja põllumajanduse kõrvalsaadustest.

Ulrich Riedel selgitab, miks puidust pliiatsid tegelikult säästlikud pole: „Puit peab olema spetsiaalse kvaliteediga ega tohi sisalda oksakohti. Peale puu raiumist ja jahvatamist kasutatakse tegelikult vaid 20% sellest pinalitele. Ülejäänust saab hakkepuit.” Mitte just eriti mõistlik ressursside kasutamine.

Loe lisaks
Väiksel pildil on disainer Rasa Weber vestluses Christine Arlti ja Ulrich Riedeliga Manaomea firmast. Suurel pildil on kaks väärindatud pliiatsit pinali kõrval.

 

 

Christine Arlt, Manaomea kaasasutaja ja tegevjuht.
„Teeme pliiatseid autoistmete tootmisest üle jäänud kangajäätmetest.“

BMW i kollektsioonile on Christine Arlt ja Ulrich Riedel välja töötanud geniaalse väärindamise idee: kirjutuskomplekt, mis on valmistatud auto istmekatete tootmisel üle jäänud kangast. Manaomea ostab BMW-st riidejääke, mida väärindada.

„Me teeme pliiatseid ka näiteks vanadest kangastest,“ lisab Christine Arlt. „Põnev on siinkohal see individuaalne iseloom, mille tooted taaskasutuse tulemusena omandavad. Kui pliiats on tehtud spetsiaalselt mulle ühest mu enda vanast riidetükist, on mul tootega väga isiklik side.“

Midagi äravisatut on muudetud uueks isiklikuks objektiks – see väärindamise idee on tõeliselt ettenägelik. Christine Arlt kirjeldab oma alternatiivi äravisatavatele toodetele järgmiselt: „Mida tugevam on isiklik seos tootega, seda rohkem seda hinnatakse ja seda kauem seda tõenäoliselt kasutatakse.”

Loe lisaks

Tutvu pliiatsitegijatega selles videos.

 

 

Õunajäätmetest disainerkotid.

Meie järgmine peatus? 127-aastane Arminiuse turuhall Berliini Moabiti rajoonis – üks parimaid turuhalle Saksamaal. Siin kohtuvad Rasa Weber ja Essi Glomb Hannes Parthiga ettevõttest Frumat, mis asub Lõuna-Tiroolis Itaalias ning on tuntud oma „õunanaha” poolest.

„Kui tehakse õunamahla, tekib tahkeid ülejääke,“ selgitab Hannes Parth. „See õunamassi nime all tuntud jääk on orgaanilise jäätmena äraviskamiseks liiga hea.“ Parth lisab, et tänu kõrgele tselluloosisisaldusele on õunamass ideaalne stiilsete väärindamisideede teostamiseks.

Loe lisaks
Väiksel pildil intervjueerib Essi Glomb Hannes Parthi ettevõttest Frumat. Suurel pildil on seljakott BMW i kollektsioonist, mis on valmistatud õunakoortest tehtud alternatiivsest nahast.

 

 

Hannes Parth, Frumati tegevdirektor.
„Õunamass on biojäätmena äraviskamiseks liiga hea.“

Frumat kasutab õunamassi ja õunakoori oma õunanaha, kaubamärginimetusega „Apple Skin“, tegemiseks. Sileda ja rafineeritud pinnaga on see imitatsioonnahk ideaalne asendus loomsetest või puhtkeemilistest toodetest valmistatud toodetele. See sobib kasutamiseks säästlikes rõivastes, aksessuaarideks, nagu näiteks disainerkotid, ja isegi paberiks.

„Ainuüksi Euroopas põletame või hävitame igal aastal kolm miljardit tonni jäätmeid,“ ütleb Hannes Parth, kui ta Rasa Weberi ja Essi Glombiga lobiseb. „Me kaotame seeläbi need materjalid igaveseks!“ Arvestades maailma kasvavat elanikkonda ja kahanevaid ressursse, näeb äriomanik, et ümbertöötatud materjalide kasutamine ja väärindamine on äärmiselt oluline.

Loe lisaks

Tutvu selles videos õunanaha valmistajaga.

 

 

Pimeda tarbimise asemel väärtustamine.

Pärast seda lummavat reisi Berliini ümbruses naasevad kaks disainerit oma stuudiosse. „Kõik väärindamise ideed ja taaskasutuse lähenemisviisid, mida oleme täna näinud, on suunatud jäätmete ja tootmise ülejääkide vähendamisele,“ ütleb Essi Glomb kokkuvõtvalt. Rasa Weber nõustub temaga: „Ei ole mingit mõttetut tarbimist, ei mingeid efemeerseid moeesemeid, vaid hoopis säästlikud tooted, millega kliendid saavad samastuda. Ja mille kohta nad teavad, kus, kuidas ja millest nad on toodetud – tuleviku võtmetegurid.“

Loe lisaks

VALENCIA: TULEVIKUTUULED.

Pildil on mööblidisainer Fernando Abellanas oma sõidust puhkamas. Ta istub kõrgel Jardin des Turia pargi aedade kohal, nautides vaadet kaugele horisondile. Tema BMW Active Hybrid E-Bike seisab tema kõrval.

 

 

Ümbermõtlemine kui kirg.

Valencia elanikud armastavad oma kodulinnas sõita jalgrattaga, nagu ka Fernando Abellanas. Mööblidisainer istub oma BMW Active Hybrid E-Bike’i selga, peatub rohelistes kohtades ümber oma kodulinna ja näitab meile, et meie elustiili aeg-ajalt uuesti läbi mõtlemine tasub ennast ära.

Kohtame Fernando Abellanast tema kodus. Mööblidisainer elab ja töötab endise kingapoe 200 ruutmeetril. Vaid üks sein eraldab leidliku disaineri stuudiot „Lebrel” tema privaatsest eluruumist. Tal kulus Valencia kesklinnast lõuna pool oma ruumika kodu ja mööbli oma kätega loomiseks kolm aastat. Fernando objekte iseloomustab minimalism – kujundatud äärmise funktsionaalsusega ja valmistatud minimaalsete ressurssidega.

„Minu jaoks on oluline, et asjad kestaksid,“ selgitab ta. Nii et vaevalt see üllatav on, et vastupidavad materjalid nagu teras ja täispuit saavad kestvates suhetes „Lebrelis” kokku – olgu see siis laud, raamaturiiulid või lamp.

Loe lisaks
Pildil on Fernando oma BMW Active Hybrid E-Bike’i rattaga vasakul ja sellest paremal mööblidisaineri portreefoto.

 

 

 
„Minu jaoks on oluline, et asjad kestaksid.“

Põldudest ja aasadest mööda.

Kesklinnast veidi eemal elamine on 34-aastasele mehele – ja tema koertele – ideaalne. Paiporta linnaosa, kus ta elab, pakub loodust, viljapuid ja avatud ruume, kuid on siiski hästi ühendatud linna erksate südamelöökidega. Nii et sinna ja tagasi jõudmiseks ei vaja ta peale ratta tõesti midagi: tema kodust viivad punased rattateed põldudest mööda otse linna südamesse.

Koeraomanikuna on Abellanas harjutanud oma koeri pikkade jalutuskäikudega, see on talle nüüd BMW Active Hybrid E-Bike’i sadulas istudes veelgi mugavam. Ühekäiguliste trend, taandamine esmavajalikule, oli BMW-le inspiratsiooniks teha koostööd Designworksi stuudioga. See integreerib rattaraami sisse valgustussüsteemi, aku, laetustaseme indikaatori ja ekraani, et saada – küll vaid välisilmes – minimalistlikuks. See on Fernando Abellanase jaoks ideaalne. Teekonna esimene, maastikus kulgev etapp paistab märkamatult läbi olevat.

Loe lisaks

 

 

Läbi kunagise jõeoru.

Kõik, kes arvavad, et linna sisemus on vähem roheline, pole kunagi näinud Valencia noorendatud linna: täna õitseb siin kõik rohkem kui kunagi varem. Tänu säästlikule linnaplaneerimisele ja uutele elamupiirkondade kontseptsioonidele on suurlinn loonud ruumi rohelisele tulevikule. Nüüd kõnnivad ja sõidavad jalakäijad ja jalgratturid seal, kus Turia jõgi veel 1950. aastatel läbi linna voolas. Tollal suunati jõgi pärast rasket üleujutust ümber ning nüüd on siselinna „roheline kops“ üheksa kilomeetrit pikk ja katab üle 100 hektari suuruse ala. Siia loodud Jardin del Turia on nüüd palmipuude ja õitsevate roosiaedade salu ning kutsub külastajaid nautima sporti, uisutama või lihtsalt jalutama. Parki ületavad kaheksateist vana ja moodsat silda ning seda piiravad moodsa arhitektuuri meistriteosed. Endise jõesängi alumises otsas paiknesid 1990. aastatel Santiago Calatrava ja Félix Candela loodud kunstide ja teaduste linn ning see on Ooperimaja, Planetaariumi ja mitmete muuseumide kodu. Arhitektuur, mis näitab avalikult oma ekstsentrilisust ja meelitab ligi turiste kogu maailmast.

Külastajad vuravad nagu kohalikud elanikudki mööda linna ringi jalgratastel – ja mitte ainult populaarses Turia pargis. Populaarne ja sageli kasutatav rattaradade võrgustik üldpikkusega 120 kilomeetrit katab ka ülejäänud linna. Linna säästliku planeeringu kontseptsioon on palli veerema lükanud ning vaatab liikuva tuleviku poole. „Näha on üha enam e-bike’e ja elektrilisi tõukerattaid, rattateid pikendatakse – see on hea märk,“ arvab Abellanas, kes selgesti naudib muretult läbi parkide sõitmist.

Loe lisaks

Arhitektuur kui inspiratsiooniallikas.

Ta sündis Valencias ja kasvas koos selle muutumisega jõukaks moodsaks linnaks. 34-aastane mees kasutab auto asemel regulaarselt oma ratast, sõites rohelistel transiiditeedel läbi linna. Ta on ka Valencias realiseerunud säästlike eluasemeprojektide suur austaja, näiteks Espai Verdi elamukompleks keskusest ida pool on meie matka järgmine sihtkoht. „See andis tõuke linnaelu vormide kujundamise uuele lähenemisele,” ütleb Abellanas. Talle meeldib idee arhitektuuri ja ehituse ümbermõtlemisest. Oma firmas „Lebrel” loob ta mitte ainult mööblit, vaid ka täielikke ruumilisi kontseptsioone, mis ületavad ootuste piire. Näiteks silla kaare alla ehitatud stuudio, mida möödakäijad isegi ei märka. See peitusemäng on tahtlik kõrvalmõju. Tema hävitavad ruumikasutuse kontseptsioonid on osa ülemaailmsest „parasiitarhitektuuri“ trendist ning ei ole ainuüksi tema vastus jätkuvalt vähenevale ruumile linnas, vaid peegeldab ka mälestusi lapsepõlvest: „See meenutab mulle peitusemängust tuttavat tunnete segu isoleeritusest ja turvalisusest.“

Loe lisaks

 

LINNALINE UTOOPIA.

Veel üks pilt näitab Fernandot puhkamas. Ta istub maas seljaga vastu seina, mille kõrval on tema BMW Active Hybrid E-Bike.
Suurel pildil näeb Espai Verdi kompleksi oma luksuslike istikutega katuseterrasside ja rõdudega.
Väiksel pildil näidatakse Valencia rohelisi parke.
Suurel pildil näeb Espai Verdi kompleksi oma luksuslike istikutega katuseterrasside ja rõdudega.

Veel üks pilt näitab Fernandot puhkamas. Ta istub maas seljaga vastu seina, mille kõrval on tema BMW Active Hybrid E-Bike.

Väiksel pildil näidatakse Valencia rohelisi parke.

Espai Verdi kompleksi saabudes tuleb Fernando rattalt maha ja lükkab seda käekõrval. Vaatamata kompleksi hästi tundmisele, pole see tema jaoks kunagi oma tähtsust kaotanud. „Espai Verd tegi olemasolevates arhitektuursetes ja ehituskontseptsioonides revolutsiooni. See on mu tööle heaks inspiratsiooniks”, ütleb ta.

Espai Verd oli üks tänapäeva jätkusuutliku Valencia eelkäijaid. Ehitatuna 1980. aastatel, ei ole see „linnaline utoopia” kaotanud oma päevakajalisust, sest väljendab jätkuvalt olulisi väärtusi, nagu ökoloogiline ja sotsiaalne suhtlus. See ühendab 108 linnamaja erinevatel tasemetel. Männid ja palmid kasvavad integreeritud kommuuniaedades ja kosk sissepääsualal toimib ökosüsteemina ning hoiab õhu puhtana. Elanikud ei pea isegi lõõgastumiseks või vormi hoidmiseks sellest pelgupaigast lahkuma: selleks pakuvad võimalusi oma sörkimisrada ja ujula ülemisel korrusel.

Arhitekt Antonio Cortes Ferrando projekteeritud betoonkompleksi tuleb vaadelda kompaktse linnana, mis toetub vertikaalile kui otsustavale parameetrile ning toob looduse igale kolmeteistkümnele korrusele ruumikatel terrassidel ja ühisruumides.

Loe lisaks

Isikliku liikuvuse unistus.

Intelligentne linnaplaneering võtab arvesse tulevikus tekkivaid muresid ja mängib eeskuju rolli. Ilma Jardìn del Turia ja kasvava rattateede võrgustikuta ei oleks Valencia elanikud iial rattasõitu nii suurtesse numbritesse kasvatanud. Nad mitte ainult ei lepi oma linnaelu uute, roheliste tingimustega, need meeldivad neile. Et jätkusuutlikkus võib tegelikult kaasa tuua tõhusamad liikuvuse kontseptsioonid, näitavad paljud abimootoriga rattad, elektrilised jalgrattad ja elektrilised rollerid, mis on muutumas linnamaastikule üha iseloomulikumaks tunnuseks.

Nad läbivad uusi vahemaid keskkonnasõbralike mobiilsuslahendustega ja saavad tegelikult siselinnas kohale palju kiiremini kui autoga. „Liikuvus määratleb ka linna iseloomu. eBike võib olla linnaliikluse lahendus. Me saame kiiresti jõuda A-st B-ni, kaitsta keskkonda ning nautida päikesepaistet ja värsket õhku”. See on Fernando Abellanase ettekujutus kaasaegsest linnaelust.

„Usun individuaalsusesse, jätkusuutlikkusse ja loodusesse tagasi jõudmisesse”, ütleb Fernando Abellanas, „mitte ainult mulle, vaid kõigile”. Väärtused, mis on tema jaoks elus olulised, leiab ta oma kodulinnast ja linnast, kus ta otsustab elada. Valenciast on kujunenud tulevikulinn, mis on mõistnud kõige olulisemaid küsimusi: kui me peame tegema muutuse, siis olgu see looduse tagasitoomine meie eludesse. Fernando Abellanas on veendunud: „Valencial on potentsiaali teiste linnade inspireerimiseks”. See ei pea tingimata hõlmama kogu jõe ümbersuunamist, vaid olukorra ümbermõtestamist.

Loe lisaks
Pildil on BMW Active Hybrid E-Bike pargitud Valencia jõe kaldale.

 

 

BMW jalgratas Active Hybrid E-Bike.