BMW i4 eDrive40 Gran Coupé: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 18,6 - 15,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 491 - 600
BMW i5 M60 xDrive Sedan: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 20,5–18,2; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 457–515
BMW i3[1]: energiatarve kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP): 16,6–15,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 278–307
Mis teeb elektriauto eriliseks?
Elektrimootorid avaldavad muljet oma võimsa kiirendusega.
Sisepõlemismootoriga võrreldes vallandub elektrilise ajami võimsus veelgi dünaamilisemalt. Sõidu ajal vabaneb selle täielik võimsus kohe.
Elektriauto aku asendab kütusepaaki.
Sõida elektri jõul kütuse põletamise asemel. Elektriautol ei ole bensiini- või diislipaaki. Seda asendab laadimissüsteemiga aku, mis on hästi kaitstud õnnetuste eest.
Rekuperatsioon laeb akut pidurdamise ajal.
Elektrimootoriga autodel on taastav pidurdussüsteem. Erinevalt tavalisest pidurdussüsteemist taastab see energiat. Seda nimetatakse energia taastamiseks ehk rekuperatsiooniks.
BMW elektriauto aku. Hea teada.
Mahutavus, laadimisvõimsus või mass. Elektriauto akude puhul kasutatakse mitmesuguseid mõisteid. Lühike ülevaade.
Pikk tööiga on elektriauto aku loomupärane väärtus.
Nagu sisepõlemismootori puhul on elektriauto aku BMW auto kõige väärtuslikum komponent. Elektriauto hind sõltub muu hulgas aku mahutavusest. Mida rohkem energiat suudab elektriauto aku salvestada, seda kallim on auto. Juhid saavad oma elektriauto aku tööiga ka ise mõjutada, kohandades vastavalt oma sõidustiili. Sisseehitatud funktsioonid aitavad samuti akut kaitsta.
Kuidas mõjutada positiivselt elektriauto aku tööiga?
Elektriauto aku on töötatud välja äärmiselt hoolikalt. Sellegipoolest võib laadimisjõudlus aku vananemise tõttu aja jooksul veidi väheneda. Seda nimetatakse aku terviseseisundiks (SoH). See mõiste väljendab kasutatud elektriauto maksimaalset energiamahutavust võrreldes uue autoga. Halvem SoH tähendab lühemat sõiduulatust. Hoolika käsitsemise ja ettevaatliku sõidustiiliga saad aku tööiga pikendada.
Soovitused elektriauto aku tööea pikendamiseks.
Kuidas elektriauto aku kõrget energiataset säilitab?
Elektriauto aku on mõeldud igat tüüpi igapäevasõitudeks, aga vananeb siiski füüsiliselt. Üks aku vananemise aspekte on seotud ajaga ehk aku vanusega aastates. Mida järjekindlamalt välditakse aku liigset laetust ja kõrget temperatuuri seismise ajal, seda vähem aku aja jooksul vananeb. Teist vananemise aspekti mõjutab suurel määral laadimis- ja tühjenemistsüklite arv. Seda nimetatakse tsükliliseks vananemiseks. Seda vähendab muuhulgas ennetav sõidustiil ja mõõdukas laadimisvõimsus.
Pikaaegne kogemus BMW i3 näitel.
BMW elektriauto akude vastupidavust demonstreerib meie uuenduslik elektriauto BMW i3. Oleme jälginud selle elektrilise mudeli aku vananemisprotsessi aastast 2013. Ja isegi enne seda, BMW i3 väljatöötamise ajal, analüüsisime selle vananemisprotsessi, simuleerides seda keerukate sõidu- ja laadimiskatsete käigus.
Parimad eeltingimused uue põlvkonna BMW mudelitele.
Praeguste mudelitega võrreldes olid esimestel BMW i3 elektrilistel mudelitel väga väiksed akud. Aga tänu tehnilistele uuendustele ja suurematele akudele tulevad uue põlvkonna BMW elektriautode akud vananemisega paremini toime. Aga kuna vananemine oleneb iga üksikjuhtumi puhul mitmest tegurist, ei saa iga üksiku sõiduki vananemisprotsessi puhul teha üldist järeldust.
Elektrimootori konstruktsioon. Lihtne selgitus.
Kuidas elektriline ajam töötab?
Elektrimootor muundab elektrivoolu liikumiseks. Elektrimootoril on kaks põhikomponenti: rootor ja staator. Nagu nimigi näitab, siis rootor pöörleb. See toimub rootori ja staatori magnetväljade koostoime mõjul. Rootori magnetvälja tekitab magnetvool olenevalt mootori tüübist. Elektrimootor edastab selle pöörleva liikumise ühekäigulise käigukasti kaudu ratastele. Sõidutsüklit (WLTP) vaadates on elektrimootori tõhusus sisepõlemismootori omast kolm korda suurem. BMW elektriautodel on sageli väga tõhusad sõltumatu ergutusega sünkroonmootorid (SSM).
Sõltumatu ergutusega sünkroonmootori (SSM) eelised.
Üks BMW peamisi pädevusvaldkondi on ulatuslik SSM-ide kasutamine. Neid mootoreid eristab teistest see, et rootoris on kasutatud haruldasi muldmetalle. Muud tüüpi rootoritega võrreldes on SSM-idel tõhusad võimsusnäitajad ja hea kiirendus suurel kiirusel. See on kasulik maanteel möödasõidu sooritamisel. SSM-id on ka väikse energiatarbega. Rootorit vooluga magnetiseerides töötavad nad olukorrast sõltuvalt tõhususe või võimsuse optimeerimisega.
Püsimagnetergutusega sünkroonmootorite (PSM) eelised.
PSM-mootoritel on suur võimsustihedus. Teatud vahemikus suudab selline mootor tekitada suhteliselt suurt võimsust. Tehniliselt erineb selline mootor SSM-ist seetõttu, et tekitab rootoris püsimagneteid kasutades erineval viisil magnetvälja. Seetõttu sobib PSM ideaalselt pistikhübriidmudelite (PHEV) ja M-PHEV-mudelite (BMW XM) jõuülekandesse integreerimiseks.
Lihtne tehnika. Lihtne juhtida.
BMW elektriautol on otsekiirendus. Sidurit ja käigukangi pole vaja kasutada. Erinevalt sisepõlemismootorist on saab elektrimootori võimsuse kätte kohe. Pöördemoment on väikses kiirusvahemikus suur ja peaaegu püsiv. Suuremal kiirusel saab elektrimootori täisvõimsuse kätte igal hetkel. Erinevalt sisepõlemismootorist ei pea kiirust käiku vahetades kohandama.
BMW elektriauto juhtimine. Ainulaadne kogemus.
Elektriline BMW sõidab lõõgastavalt vaikselt, aga samas tuttaval viisil. Pedaalile vajutades kiirendab see auto kohe, võimsalt ja erakordse modulatsiooniga. Ja pidurdusel on pedaalitunnetus väga täpne. Samuti on sellele autol madal raskuskese, sest aku asub kere all. Lisaks on BMW-l ülihea teelpüsivus.
Miks elektriauto nii kiiresti kiirendab.
Ühekäigulise käigukasti kasutamine tähendab seda, et sinu elektriline BMW kiirendab sujuvalt, ilma käiguvahetuseta. Pöördemoment on tekib kohe, kui gaasipedaali vajutada. Kui tõstad jala gaasipedaalilt, aeglustab BMW kohe olenevalt sinu eelistustest ja valitud energia taastamise sätetest.
Kuidas BMW nutika rekuperatsiooniga pidurdab?
Elektrilise BMW pidurisüsteem analüüsib pidurdust maksimaalse tõhususe tagamiseks ja kasutab ära elektrimootori täielikku rekuperatsioonivõimekust. Vajaduse korral aktiveerub ka tavaline pidurdussüsteem. Selline interaktiivne koostoime taastab maksimaalselt energiat, ei koorma pidureid ja vähendab osakeste eraldumist pidurdamisel.
Elektriautode hinnavõrdlus.
BMW i5 eDrive40 Touring: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 19,3–16,6; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 483–559
BMW i5 eDrive40 Sedan: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 18,9–15,9; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 498–581
BMW i4 eDrive40 Gran Coupé: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 18,6 - 15,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 491 - 600
BMW i7 xDrive60 Limousine: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 19,6 - 18,5; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 589 - 624
BMW i4 M50 xDrive: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 21,9 - 17,6; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 416 - 520
BMW i5 M60 xDrive Sedan: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 20,5–18,2; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 457–515
BMW i5 M60 xDrive Touring: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 20,8–18,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 444–505
BMW i7 M70 Limousine: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 23,7–20,8; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 17,8–16,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 417–449
BMW iX xDrive40: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 21,4 - 19,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 403 - 435
BMW iX1 eDrive20: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 17,3–15,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 427–474
BMW iX M60: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 24,7 - 21,9; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 501 - 564
Küsimused ja vastused akude ning elektrimootorite kohta.
Lisateave.
Elektriline sõiduulatus.
Meie elektriautode sõiduulatus võimaldab sul hõlpsasti läbida ka pikemaid vahemaid. Marsruudiplaneerija näitab sulle, kus saad oma autot teel olles laadida.
Kodus või liikvel olles.
Laadimine käib väga lihtsalt. Mugavalt kodus sinu enda toiteallikast või liikvel olles paindlikult, näiteks kiirlaadimisjaamades. Laadimisvõrgustik aina kasvab ning kodus laadimiseks tekib üha rohkem ja rohkem uusi lahendusi.
Tarbimisväärtused ja CO₂-heide.
BMW i5 eDrive40 Touring: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 19,3–16,6; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 483–559
BMW i5 eDrive40 Sedan: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 18,9–15,9; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 498–581
BMW i4 eDrive40 Gran Coupé: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 18,6 - 15,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 491 - 600
BMW i7 xDrive60 Limousine: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 19,6 - 18,5; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 589 - 624
BMW i4 M50 xDrive: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 21,9 - 17,6; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 416 - 520
BMW i5 M60 xDrive Sedan: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 20,5–18,2; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 457–515
BMW i5 M60 xDrive Touring: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 20,8–18,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 444–505
BMW i7 M70 Limousine: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 23,7–20,8; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 17,8–16,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 417–449
BMW iX xDrive40: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 21,4 - 19,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 403 - 435
BMW iX1 eDrive20: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 17,3–15,4; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 427–474
BMW i3[1]: energiatarve kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP): 16,6–15,3; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 278–307
BMW iX M60: energiatarve, kWh / 100 km (kombineeritud, WLTP)[1]: 24,7 - 21,9; sõiduulatus elektriga, WLTP (km)[2]: 501 - 564
[1] Ametlikud andmed kütusekulu, CO₂-heite, elektrikulu ja sõiduulatuse kohta määrati kindlaks ettenähtud mõõtemenetluse põhjal ja vastavad Euroopa määruse (EÜ) 715/2007 kehtivale versioonile. Vahemike puhul võetakse WLTP järgi määratud andmetes arvesse kogu lisavarustust (konkreetsel juhul seda, mis on saadaval Saksamaa turul). Peale 2021. aasta 1. jaanuari värskelt tüübikinnituse saanud sõidukitele on ametlikud andmed saadaval ainult WLTP järgi. Lisaks sellele, vastavalt EÜ määrusele 2022/195 jäetakse alates 1. jaanuarist 2023 vastavustunnistustest välja NEDC-väärtused. Lisateavet WLTP ja NEDC mõõtmismenetluste kohta leiad aadressilt https://www.bmw.ee/et/topics/fascination-bmw/efficient-dynamics/kutusekulu-heitkogused.html
Lisateavet uute sõiduautode kütusekulu ja ametliku mudelipõhise CO₂-heite kohta leiad teosest „Uute sõiduautode kütusekulu, CO₂-heide ja energiatarve“, mis on tasuta saadaval kõigis müügikohtades ning veebilehel https://eteenindus.mnt.ee/public/heitkogusteteatmik/heitkogusteTeatmik.jsf.
[2] Sõiduulatus sõltub paljudest teguritest, eriti aga individuaalsest sõidustiilist, sõidutingimustest, välistemperatuurist, soojenduse/kliimaseadme ja eelsoojenduse kasutamisest.
[3] Laadimisvõime sõltub laetusest, ümbritseva keskkonna temperatuurist, individuaalsest sõiduprofiilist ja lisatarbijate kasutamisest. Näidatud vahemikud põhinevad WLTP parimal juhul. Laadimisaeg kehtib 23-kraadise välistemperatuuri korral pärast eelnevat sõitmist ja võib kasutuskäitumisest sõltuvalt erineda.