Tööriist, millega saab hallata meie küpsiste kasutamise nõusolekuid, on ajutiselt võrguühenduseta. Mõned funktsioonid, mis eeldavad su nõusolekut küpsiste kasutamiseks, võivad seetõttu puududa.
UUSIM BMW Z4-SEERIA.
BMW Z-MUDELITE ÜLEVAADE.
1980ndate lõpus keskendus BMW taas rotsterite traditsioonile, mis tulenes nagu legendaarne BMW 507: kahekohalised avatud katusega sõidukid, mille eesmärk oli puhas sõidunauding. Seega võiks „Z“ tähistada saksakeelset sõna tuleviku kohta – „Zukunft“. Ja tõsi ta on, et kõiki Z-seeria mudeleid iseloomustavad erakordselt uuenduslikud ning visionaarsed sõidukite tehnilised näitajad.

BMW Z-SEERIA LÜHIAJALUGU.
Tutvu erakordse, oma ajast ees oleva BMW Z-seeria Roadsteri arengu, ajaloo ja evolutsiooniga. Saa teada, kuidas luuakse selliseid klassikuid nagu BMW Z1 ja BMW Z8, aga ka laiemale publikule mõeldud sõidukeid nagu BMW Z3 ja BMW Z4.
BMW Z-SEERIA LÜHIAJALUGU.
Tutvu erakordse, oma ajast ees oleva BMW Z-seeria Roadsteri arengu, ajaloo ja evolutsiooniga. Saa teada, kuidas luuakse selliseid klassikuid nagu BMW Z1 ja BMW Z8, aga ka laiemale publikule mõeldud sõidukeid nagu BMW Z3 ja BMW Z4.
BMW Z1.

(E30/Z)
Selliste legendaarsete rotsterite nagu BMW 328 ja BMW 507 jälgedes toob BMW 1980ndate lõpus turule kahekohalise mudeli, mis saab omakorda klassikaks: BMW Z1. BMW Technik GmbH poolt ideeautona kavandatud katsemudel on nii edukas, et sõiduk arendatakse välja maanteesõiduks.
Tollase peadisaineri Harm Lagaay juhtimisel saab BMW Z1-st murrangulise disainiga rotster. Äärmiselt lame radiaatorivõre ja langev kapott vihjavad selle sõiduki erakordsele kurvidünaamikale ja täpsele sõiduviisile.
Tehniliselt põhineb auto BMW 3. seerial (E30), kuid siinkohal sarnasus seeriatootmises autoga lõpeb. See on muu hulgas tingitud erakordsest disainist ja asjaolust, et kõik 8000 ühikut rangelt limiteeritud rotsterit valmistatakse käsitsi. BMW Z1 on ainus sõiduk, mille prototüübid nii arendas kui ka ehitas BMW Technik GmbH. Autol on ka mitmeid tehnouuendusi. Kõige silmatorkavamad on uksed, mis langevad küljekarpidesse, tekitades puhta sõidutunde, mida suudab edasi anda vaid BMW Z1.
Selline uksekonstruktsioon on võimalik ainult ühe tükina galvaanitud terasest monokokkstruktuuri ainulaadsele stabiilsusele ja väändejäikusele. Šassii ei saa kasu mitte ainult spetsiaalsest korrosioonikaitsest, vaid on ka 25 protsenti tugevam. Kere koosneb klaaskiust ja plastosadest.
Tänu vahetule ühendusele teega pakub BMW Z1 kardile sarnast sõidukogemust. Selle mootoriks on kuuesilindriline 2,5-liitrine 125 kW (170 hj) mootor, mis pärineb toonasest BMW 325i mudelist. Kerge rotster on peaaegu ideaalses tasakaalus, eriti kuna mootor on paigutatud esisilla taha. BMW lisab edukalt veel ühe klassiku rotsterite kollektsiooni.
Tootmisperiood: 1989–1991
Mootor: 2,5-liitrine (125 kW, 170 hj), kuuesilindriline
Pikkus / laius / kõrgus: 3921 mm / 1690 mm / 1277 mm
BMW Z3.

(E36/7)
Inspireerituna BMW Z1 ülekaalukast edust, toob Müncheni autotootja turule laiemale klientuurile mõeldud rotsteri BMW Z3. Kerge konstruktsiooni, kahekohalise avatud katusega disaini ja BMW-le iseloomuliku dünaamilise juhitavuse kombinatsioon osutus võitmatuks ja on mudeli järeltulijas BMW Z4-s tänaseni säilinud.
Peale paari tuhande eksemplari piiratud tiraažiga BMW Z1 ei olnud ettevõttelt juba aastakümneid tulnud ühtegi kõigi BMW tunnustega väikest, avatud katusega kahekohalist sõidukit. Siis, 1995. aastal, sööstis BMW Z3 maailma lavale ja tänavatele; väike, kuid võimeka mootori, täpse rooli ja hea teepidavusega. Seda edukat kontseptsiooni müüdi seitsme aasta jooksul umbes 297 000 eksemplari.
Esialgu 1,8- või 1,9-liitrise neljasilindrilise mootoriga BMW Z3 on alates 1996. aastast saadaval ka kuuesilindrilise mootoriga, mille võimsus on 142 kW (193 hj) ja töömaht 2,8 liitrit. Järgmisel aastal ilmub BMW M Roadster 3,2-liitrise kuuesilindrilise mootoriga, mis pärineb BMW M3-st (E36) ning mille võimsus on 236 kW (321 hj).
1998. aastal läheb BMW uut teed ja esitleb BMW Z3 shooting brake’i kerega, mis on kupeetaolise kujuga. Ekstravagantne kuju annab sõidukile erakordse välimuse. See on saadaval ainult kuuesilindrilise mootoriga.
1999. aasta mudeli uuendamisel lisati kroomitud rõngad rotsteri esituledele ja ümberkujundatud dünaamilisem tagaosa, mida on poritiibade taga veidi tõstetud. L-kujulised tagatuled annavad sellele laiema ilme. Uued mootorid, näiteks 2,2-liitrine neljasilindriline 125 kW (170 hj) mootor, pakuvad veelgi suuremat tõukejõudu. 2,8-liitrine kuuesilindriline mootor asendatakse 3,0-liitrise 170 kW (231 hj) mootoriga. Ja alates 2001. aastast on BMW M Roadsteri mootoriks tollal hiljuti turule toodud BMW M3 (E46) oma: see arendab 239 kW (325 hj) ja pakub kergele kahekohalisele sõidukile võrratut dünaamikat ja kiirendust.
Tootmisperiood: 1995–2002
Mootorid: 1,8–3,2 liitrit (85–239 kW / 115–325 hj), nelja- ja kuuesilindrilised
Pikkus / laius / kõrgus: 4025–4050 mm / 1692–1740 mm / 1266–1306 mm
BMW Z4.
BMW Z3 otsene järeltulija on BMW Z4. Rotster on nüüdseks oluliselt kasvanud ja paranenud ka mugavuse poolest – ilma, et see oleks toonud kaasa kompromisse dünaamikas ja sõidunaudingus.
BMW Z4 ESIMENE PÕLVKOND.

(E85, E86)
Peadisainer Chris Bangle’i egiidi all loodud BMW Z3 järeltulija jätkab lühikeste ülendite, suhteliselt pika teljevahe, pika kapoti ja lühikese tagaosaga kontseptsiooni. Tulemuseks on sportlik sõiduk, väljendusrikkalt dünaamiline rotster, millel on üks eesmärk: luua sõidunaudingut vahetus kontaktis teega ja sõidukeskkonnaga seotuna, ilma seejuures mugavust ja tipptasemel omadusi ohverdamata. Seepärast on salongis võimalik valida kvaliteetmaterjalide vahel. Pehme katusel on soojendatava klaasiga tagaaken, mis muudab selle vastupidavaks ja igapäevakasutuseks sobivaks.
Esialgu on BMW Z4 saadaval ainult kuuesilindrilise reasmootoriga. See arendab 2,2-liitrise töömahuga 125 kW (170 hj), 2,5-liitrise töömahuga 141 kW (192 hj) ja 3,0-liitrise töömahuga 170 kW (231 hj). Ees MacPhersoni vedrustusega šassii koos mitmest lülist koosneva tagasillaga garanteerib sõiduomadused, mis tõstavad rotsteri dünaamika ja liikuvuse poolest oma klassi tippu. Alates 2005. aastast on saadaval uus neljasilindrilise kaheliitrise 110 kW (150 hj) mootoriga baasmudel.
2006. aasta mudeliuuenduses on auto saanud ümbertöödeldud põrkerauad, mis koos uute LED-tagatuledega loovad veelgi dünaamilisema väljanägemise. Palju dramaatilisem uuendus on aga sportauto võimsuses: uus kuuesilindriline mootor N52 pakub suuremat tõhusust ja sooritusvõimet. Isegi väikseim mootor arendab 2,5-liitrise töömahu juures 130 kW (177 hj). Lisaks on nüüd saadaval M-variant. BMW M3-st (E46) pärineva mootori võimsus on 252 kW (343 hj) ja töömaht 3,2 liitrit. See jõuallikas tõukab edasi ka äsja turule toodud kupeed. Erinevalt BMW Z3-st on tegemist luukpäramudeliga, mis on saadaval ka 3,0-liitrise mootori ja 195 kW (265 hj) võimsusega.
Tootmisperiood: 2002–2008
Mootorid: 2,0–3,2 liitrit (110–252 kW / 150–343 hj), nelja- ja kuuesilindrilised
Pikkus / laius / kõrgus: 4091–4113 mm / 1781 mm / 1268–1302 mm
BMW Z4 TEINE PÕLVKOND.

(E89)
Kumerad jooned, pikk kapott, lai tagaosa: ka BMW Z4 järgmine põlvkond oskab inspireerida. Ning mitte ainult seetõttu, et see sõiduk osaleb aktiivselt autospordis ja auto võidusõiduversioon on klientidele kättesaadav.
BMW Z4 (E89) evolutsioon loobub pehmest katusest lisavarustusse kuuluva kõvakatuse kasuks ning annab rotsterile asenduseks sissetõmmatava alumiiniumkatuse. Suletuna ei ole peaaegu mingit erinevust tavalise katusega sõidukiga. See variant asendab kupee.
Selle põlvkonna esimesed sõidukid on varustatud kuuesilindriliste mootoritega, alates 2,5-liitrise töömahuga ja 150 kW (204 hj) võimsusega sDrive23i-st kuni tippmudelini sDrive35i, mille 3,0-liitrine mootor arendab 225 kW (306 hj). Alates 2010. aastast saadaolev sDrive35is kasutab samuti seda mootorit. Pärast ümbertöötamist arendab see 250 kW (340 hj) ja 2016. aastal tootmise lõpetamiseni kõige võimsam saadaolev mootor. 2011. aasta mudeliuuendusena on saadaval kaks neljasilindrilist turbomootorit. Need asendavad väiksemad kuuesilindrilised mootorid. 2013. aasta baasmudeli mootor on veidi väiksema jõuga: 2,0-liitrine neljasilindriline mootor võimsusega 115 kW (156 hj).
Sõidukiga kaasatulev turvavarustus ületab kaugelt tolleaegseid norme. Näiteks on sõiduk varustatud pidurdusabisüsteemi ja optilise ekraaniga. Piduritulede vilkumine ja automaatselt aktiveeritavad ohutuled näitavad teistele liiklejatele, et BMW Z4 pidurdab tugevalt.
Sellised funktsioonid on tänapäeval standard, kuid 2009. aastal olid need murrangulised. BMW Z4 on varustatud ka sõidudünaamika kontrollsüsteemiga Driving Dynamic Control, mis võimaldab auto sõiduomadusi kohandada. Nende hulka kuuluvad kiirendus, roolivõimendi reageerimisvõime ja automaatkäigukastiga mudelite käiguvahetus.
BMW Z4 teise põlvkonna mudelit toodeti umbes 115 000 tükki.
Tootmisperiood: 2009–2016
Mootorid: 2,0–3,0 liitrit (115–250 kW / 156–340 hj), nelja- ja kuuesilindrilised
Pikkus / laius / kõrgus: 4239 mm / 1790 mm / 1291 mm
K BMW Z4 KOLMAS PÕLVKOND.

(G29)
BMW Z4 (G29), rotsteri kolmas põlvkond, viib Z-idee äärmuseni: kohandamata, radikaalselt progressiivne disain koos põhivarustuses oleva M-sportpaketi ja tipptasemel tehnoloogiaga.
Pimedas paistavad kohe silma LED-esituled ja tagaosa on valgustatud orgaaniliste valgusdioodidega (OLED). BMW Z4 sportlik kohalolu on märgatav igas valguses. Juba esimesest pilgust rõhutavad sõiduki progressiivset juhitavust dünaamilised jooned, mis ulatuvad esiosast mööda pikka kapotti ja külgprofiile kuni lühikese ja laia tagaosani. Eesmiste rattakoobaste taga külgedel kasutatavad Air Breatherid tagavad samuti, et rattakoobastes tekib vaid vähene õhuturbulents. Rotster tekstiilkatus avaneb ja sulgub hingetuksvõtva kümne sekundiga – seda kiirusel kuni 50 km/h.
Tänu madalale teeasendile, suurepärasele kaalujaotusele ja jäigale šassiile tunneb BMW Z4 end kurvilistel maanteedel nagu kodus. Kõrge stabiilsus kurvides tagab äärmiselt täpse juhtimise ja suure sõidunaudingu. Ja nelja- või kuuesilindrilised Twin Scroll Turbo mootorid pakuvad sõidukile sobivat võimsust, alates 2,0-liitrilisest 145 kW (197 hj) mootorist kuni M-mootorini, mis annab BMW Z4 M40i Roadsterile 3,0-liitrise töömahu juures 250 kW (340 hj).
Salongis saab äärmiselt erilise välimuse loomiseks kombineerida BMW Individuali eksklusiivseid materjale erinevates värvikombinatsioonides. Lisavarustusena on saadaval ka Head-Up Display. Saadaval on ka BMW intelligentne isiklik assistent, mis suudab häälkäskluste abil paljusid BMW Z4 funktsioone täita.
Tootmisperiood: 2018 – praegu
Mootorid: 2,0–3,0 liitrit (145–250 kW / 197–340 hj), nelja- ja kuuesilindrilised
Pikkus / laius / kõrgus: 4324 mm / 1864 mm /1303-1304 mm
BMW Z8.

(E52)
Kuigi kõik Z-mudelid järgivad BMW 507 suguste legendaarsete rotsterite traditsiooni, on BMW Z8 disaini poolest pigem 1950ndate aastate luksusautode otsene järeltulija. Eksklusiivsel kahekohalisel mudelil on sarnaselt kumerad poritiivad, väga pikk kapott ja lühike tagaosa. Sama kehtib ka selle elegantse ja väljendusrikka auto erakordse sooritusvõime kohta.
1997. aastal esitletakse Tokyo autonäitusel ideeautot BMW Z07, mis juba sisaldab BMW Z8 põhielemente. BMW Z8 on loodud disainer Henrik Fiskeri juhtimisel ja see jõuab müügisaalidesse esimest korda 2000. aastal. Oma kumerate poritiibade ja laia lameda neerukujulise iluvõrega kordab auto BMW 507 stiilielemente, kuid toob need uude aastatuhandesse.
BMW Z8 uhkeldab täiustatud tehnilise konstruktsiooniga, mis koosneb isekandvast alumiiniumraamist (nn ruumiraam), mille külge on kinnitatud kereosad. See vähendab oluliselt sõiduki kaalu ja parandab tuntavalt sõidudünaamikat. Mudeli uhkuseks on BMW M5 (E39S) 5,0-liitrine kaheksasilindriline mootor, mis arendab 294 kW (400 hj) ja tagab tipptasemel sõidukile pideva kiirenduse. Omal ajal oli tegemist BMW kõige võimsama mootoriga.
BMW Z8 põhivarustusse kuulub kogu varustus. See sisaldab vabakäetelefoni, navigatsioonisüsteemi, kliimaseadet, täisnahksisustust ja klaaskiust kõva katust koos soojendatava tagumise aknaga. Ja armatuurlaual on käivitusnupp – 20 aastat tagasi täiesti erakordne detail. Aastatel 2000–2003 valmistati täpselt 5703 eksemplari seda luksuslikku, ilusat ja võimast rotsterit. Igaüks neist käsitsi.
Tootmisperiood: 2000–2003
Mootor: 5,0 liitrit (294 kW / 400 hj), kaheksasilindriline
Pikkus / laius / kõrgus: 4400 mm / 1830 mm / 1310 mm
Kütusekulu ja CO₂-heide.
BMW Z4 Roadster:
Kütusekulu (l / 100 km) (kombineeritud): 7,4–6,9
CO₂-heide (g/km) (kombineeritud): 167–159BMW Z4 M40i Roadster:
Kütusekulu (l / 100 km) (kombineeritud): 8,1–7,9
CO₂-heide (g/km) (kombineeritud): 184–179Ametlikud väärtused kütusekulu, CO₂-heite, elektrikulu ja sõiduulatuse kohta on määratud kindlaks ettenähtud mõõtemenetluse põhjal ja vastavad muudetud kujul määrusele (EL) 715/2007. WLTP väärtused võtavad vahemike puhul arvesse kogu lisavarustuse. Alates 01.01.2021 uue tüübikinnituse saanud sõidukitele kehtivad ametlikud spetsifikatsioonid ainult WLTP järgi. Rohkem teavet NEDC ja WLTP mõõtmismeetodite kohta leiab veebilehelt https://www.bmw.ee/et/topics/fascination-bmw/efficient-dynamics/kutusekulu-heitkogused.html